Освітній проект "Річки України"

ВСТУП
Основні ключові компетентності Концепції «Нової української школи», а саме, компетентності в природничих науках і технологіях, математична грамотність, інформаційно-цифрова грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, гармонійно входять в систему STEM-освіти, над впровадженням якої працює нова українська школа, створюючи основу для успішної самореалізації особистості і як фахівця, і як громадянина. 
  Стрімка еволюція технологій веде до того, що у віддаленому майбутньому з'являться професії, про які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. Тому представлений проект сприяє використанню провідного принципу STEM-освіти – інтеграції, яка дозволяє здійснювати модернізацію змісту, обсягу навчального матеріалу предметів природничо-математичного циклу, сприяє більш якісній підготовці молоді до успішного працевлаштування та подальшої освіти, яка вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань.
  Одним із кроків до впровадження STEM-освіти, є вивчання учнями мов програмування. Оскільки вміння програмувати розвиває конструктивне мислення, розширює кругозір, розвиває логічне мислення та допомагає краще розуміти динамічний світ. Тому запропонований проект присвячений закріпленню умінь та  навичок роботи в середовищі програмування.
   Даний проект пройшов апробацію на уроках інформатики в 9 класі за темою «Навчальні проекти», яка вивчається наприкінці навчального року. Саме  в цей час на уроках з інших предметів відбувається повторення навчального матеріалу. Робота над проектом викликала інтерес учнів щодо пошуку інформаційних матеріалів, їх аналізу та візуалізації географічних, історичних фактів про річки України засобами програмування. 

ОСВІТНІЙ ПРОЕКТ «РІЧКИ УКРАЇНИ»
Актуальність проекту 
“Вода!.. Ти не маєш смаку, кольору, запаху, тебе не можливо описати, тобою насолоджуються, чи ти є! Не можна сказати, що ти потрібна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю... З тобою до нас повертаються сили... Ти найбільше багатство на світі!” — так писав французький письменник  Антуан де Сент-Екзюпері. Саме проблему річкових ресурсів України хочу висвітлили в даному проекті, присвяченому тематичному дню “Вода”, який проводився в нашій школі.
Провідна ідея проекту 
«Річко моя, життя моє, люблю я воду твою, лагідну та життєдайну…
Дивлячись на тебе, стаю я добрим, людяним та щасливим».
Олександр Довженко, автор «Зачарованої Десни»
Вікова категорія: учні 9 класів.
Основний навчальний предмет:  інформатика.
Синхронізовані предмети:  українська мова (характеристика річки), українська література (вірші про річки),  географія (таблиця та діаграма довжин річок в межах України), історія (тестові завдання).
Тип проекту: дослідницько-інформаційний.
Терміни проекту: 6 уроків.
Задачі проекту: 
закріпити вміння застосовувати знання з програмування для візуалізації текстових та графічних величин;
сформувати вміння виділяти головне в досліджуваному матеріалі, аналізувати, систематизувати отриману інформацію;
навчити планувати свою роботу; працювати з додатковою літературою; використовувати Інтернет-ресурси;
виховувати такі якості особистості: організованість, відповідальність, обов’язок тощо;
сумлінне ставлення  як до самої праці, так і її результатів;
вміння естетично оформляли, представляти продукт своєї діяльності.
Мета проекту
закріпити вміння створювати та пов’язувати форми в проектах засобами програмного забезпечення Lazarus для компілятора Object Pascal, додавати основні об’єкти на формі та візуалізувати табличні величини за допомогою графічних примітивів; здійснювати пошук елементів табличної величини, що задовольняють заданим умовам; створювати тестові завдання за допомогою компонентів вибору;
розвивати логічне мислення, інформаційно-цифрову, самоосвітню компетентність;  вміння висловлювати та аргументувати свої думки;
виховувати повагу до природних ресурсів України в рамках впровадження наскрізної лінії «Громадянська відповідальність»;
інтерес до інформатики засобами практичного втілення знань з інших предметів та прийомів роботи із сучасними технологіями; бажання навчатися впродовж життя.
Очікувані результати
створити бібліотеку проектів про річки України;
підвищити інформаційну та екологічну культуру, рівень комунікативної компетенції учнів;
сформувати інтерес до вивчення  предмету інформатики.
Завдання проекту
1.Створити проект, в якому висвітлити відомості історичного, ілюстративного, графічного, досліджуваного змісту про одну із річок України засобами програмного забезпечення Lazarus для компілятора Object Pascal.
2. Дослідити місце довжини річки в межах України засобами побудови кругової, лінійчастої або стовпчастої діаграми.
3. Скласти тестові завдання з вибором однієї, декількох правильних відповідей, із випадаючим списком про географічні, історичні відомості річки.
План реалізації проекту
I.Організаційний.
Учні об’єднуються в групи (з врахуванням  здібностей учнів, а також особистих побажань) і досліджують такі питання:
Група 1. “Річка Дністер ”
Група 2. “ Річка Горинь ”
Група 3. “ Річка Сіверський Донець”
Група 4. “ Річка Дніпро”
Група 5. “ Річка Десна”
Група 6. “ Річка Ворскла”
Група 7. “ Річка Інгулець”
Група 8. “ Річка Псел ”
Група 9. “ Річка Бахмутка”
Група 10. “ Річка Південий Буг ”
Диференційований підхід: слабкі учні об’єднуються з сильними в групи.
II.Пошуковий.
Обговорюються можливі методи дослідження, пошуку інформації, способи оформлення кінцевих результатів.
III. Аналітичний 
Вчитель надає  консультації учням як на уроках, так і в позаурочний час, переглядає накопичений матеріал, дає рекомендації.
На цьому етапі розробляється інформаційна модель кінцевого продукту.
Рис.1.1 Інформаційна модель проекту
IV. Практичний. 


Предмет
Тема
Завдання  за предметами
Очікуваний результат з предмету
 (міні-продукт у проекті)
інформатика
Складання програм, що обробляють натискання кнопок та визначають вміст написів на формі
·    Створити 5 форм  у середовищі Lazarus;
·    На формі Головна створити 4 кнопки  з посиланням на кожну із 4 форм відповідно назвам;
·    На формі Головна додати зображення з картою України
Форма «Головна» (рис.1.2.)
географія
Річкові басейни та системи України
·    Підібрати текст про річкову систему України;
·    Знайти матеріал про довжини річок у межах України
Форма “Річкова система України”
(рис.1.3.)
інформатика
Опрацювання двовимірних масивів даних. Алгоритми опрацювання табличних величин.
Пошук елемента з найбільшим або найменшим значенням.

·    Створити таблицю «Найбільші річки за довжиною в межах України»;
·    Визначити найдовшу з річок за допомогою процедури OnСlick на відповідну кнопку
українська література
Світ природи у віршах
·    Підібрати вірш про красу річки;
Форма
з назвою річки
(рис.1.4.)
географія
Річкові басейни та системи України
·    Знайти матеріал з описом географічних характеристик річки
українська
мова
Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку
·    Оформити текст з описом географічних характеристик річки;
інформатика
Елемент керування «багаторядкове текстове поле»
·    Створити текст за допомогою елемента поле Memo;
інформатика
Візуалізація елементів табличної величини за допомогою графічних примітивів
·    Створити стовпчасту, лінійчасту або кругову діаграми (на вибір)
Форма “Діаграми”
(рис.1.5.)
історія
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації.
·    Підібрати цікаві питання про історичні факти, пов’язані з річкою, для створення тестових завдань
Форма “Тестові завдання”
(рис.1.7.)
інформатика
Елементи для введення даних: текстове поле, прапорець, випадаючий список.
·    Розмістити  три  тестових  питання  закритої форми:
перше питання містить у відповіді випадаючий список;
друге питання містить у відповіді 4 прапорці;
третє питання містить у відповіді 4 перемикачі.
Правильна відповідь оцінюється в 1 бал, неправильна – в 0 балів.
·    Складіть обробник події OnClick першої кнопки, виконання якого приведе до
·    виведення кількості балів за всі три відповіді разом в окремий напис.



Алгоритм роботи над проектом
Урок 1.
1. Відкрити середовище програмування Lazarus. 
2. Створити форму Головна  (Form1). 

Рис.1.2 Форма “Головна”
3.  Створити ще 4 форми: Річкова система України (Form2), Дніпро (Form3), Діаграми (Form4), Завдання (Form5).
4.  На формі Головна (Form1) розмістити 4 кнопки з посиланнями на форми:  Річкова система України (Form2), Дніпро (Form3),  Діаграми (Form4), Завдання (Form5). 
5.  На кожній формі додайте кнопку Меню і зробіть з неї перехід до форми Головна. (Form1). 
Урок 2. 
Завдання. Створити форму Річкова система України (Form2)
Рис.1.3 Форма “Річкова система України”
Урок 3. 
Завдання. Створити форму Дніпро (Form3)  
Рис.1.4. Форма “Дніпро”
Урок 4. 
Завдання. Створити форму Діаграми(Form4)  
Рис.1.5. Форма “Діаграми”
Рис.1.6. Форма “Діаграми” після виконання
Урок 5. 
Завдання. Створити форму Тестові завдання(Form5)  
Рис.1.7. Форма “Тестові завдання”
Урок 6.
Захист проекту
Захист проекту відбувається на окремо відведеному уроці через 6 уроків після оголошення початку роботи над проектами:
1.     Яку річку досліджували?
2.     Яку мету досягли?
3.     Результат дослідження.
4.     Що вдалося?
5.     Які труднощі виникли в результаті роботи над проектом?
6.     Як були інтегровані знання з інших предметів під час роботи над проектом?
   Критерії оцінювання проекту
з/п
Показник
Кількість балів
1.      
Створено  форму Головна згідно знайденим даним  
1 бал
2.      
На формі Головна виконано процеседуру OnClick на 4 кнопки з переходами на форми
1 бал
3.      
Створено  форму Річкова система України згідно знайденим даним  
1 бал
4.      
На формі Річкова система України представлено у вигляді таблиці і проаналізовано найбільшу річку за довжиною
1 бал
5.      
Створено  форму Про річку згідно знайденим даним  
1 бал
6.      
Створено  форму Діаграма згідно знайденим даним  
3 бал
7.   
Створено  форму Тестові завдання згідно знайденим даним
2 бал
8.      
Захист проекту
1 бал
9.      
Зроблено висновки про місце річки за довжиною в межах України
1 бал

Максимальний бал
12 балів
Приклади учнівських проектів

Комментариев нет :

Отправить комментарий