Досвід роботи

Формування  самоосвітньої компетентності учнів засобами інформатики
1.1. Актуальність  досвіду
2016 рік має стати роком реформ в освіті. Серед нововведень, запропонованих Урядом, — запровадження 12-річної системи середньої освіти, профілізація старшої школи, надання більшої автономії навчальним закладам, новий рівень підготовки вчителів. Пріоритетними завданнями реформування освіти  є компетентнісний підхід до навчання та побудова партнерських стосунків між учнем, вчителем і батьками.
Сучасна школа спрямована на формування в учнів ряду компетентностей. Я вважаю, що компетентність учня цілком залежить від компетентності його вчителя, а професійне самовдосконалення вчителя є його внеском у педагогічну науку. Бо, як говорив В. Сухомлинський,  "Далеко не кожен стане вченим, письменником, артистом, далеко не кожному судилося винайти порох або велосипед, але майстром своєї справи має стати кожен".
Самоосвітня компетентність учня є однією із важливих складових життєвої компетентності. Сьогодні перед учителем інформатики стоїть завдання не просто навчити учнів опановувати певний обсяг знань, а формувати самостійність їх мислення, спроможність отримувати, аналізувати інформацію і приймати адекватні рішення, використовувати в практичній діяльності нові інформаційні технології та вчитися впродовж життя. На рівні зі знаннями необхідні й уміння і навички збирання, обробки і систематизації, аналізу інформаційного простору з використанням комп'ютерних технологій. 
Застосування комп'ютерної техніки робить будь-який урок цікавим і сучасним, підвищує його ефективність. У зв'язку із цим мета моєї роботи — не лише передати учням окреслену програмами та підручниками систему знань, а й підготувати їх до повноцінної плідної життєдіяльності в сучасному інформаційному суспільстві.
На уроці я розглядаю комп'ютер не як самоціль, а як інструмент дослідження, джерело додаткової інформації, засіб саморозвитку й самоорганізації праці, розширення зони індивідуальної активності учня, можливість використання компетентнісного, особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходу до навчання. 
Важливою особливістю шкільного курсу інформатики є його міжпредметність. Серед шкільних дисциплін іншого такого аналогу не існує. Тому велику увагу приділяю прикладній спрямованості предмету, закликаю учнів примусити комп'ютер працювати на себе, застосовуючи для цього один із принципів фірми IBM: «Машина повинна працювати, а людина – думати».
1.2. Провідна  ідея  досвіду
Формування  самоосвітньої  компетентності засобами інформатики можливе  за  умов  організації самостійної діяльності, використовуючи  методи  активного  та  інтерактивного  навчання.
1.3. Суперечності, що  вирішуються  в  досвіді:
- між  фундаментальним  значенням  інформатики  для  прогресу  світової  цивілізації  та  недостатнім їх використанням у процесі самоосвіти;
- між сприйманням комп'ютера як іграшку і як засіб пізнання;
- між   великим обсягом матеріалу  та   недостатньою  кількістю  навчального  часу;
- між теоретичними знаннями та вмінням їх застосовувати на практиці. 
  1.4. Концепція  досвіду
Сучасна людина повинна мати критичне мислення, знаходити шляхи розв'язання проблем у будь-якій ситуації, працювати в команді, бути здатною приймати рішення, активно використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології у всіх галузях своєї діяльності.
Отже, своїм найголовнішим завданням вбачаю:
• створення умов для реалізації кожним учнем власної освітньої траєкторії індивідуального розвитку відповідно до його можливостей, здібностей та потреб;
• розвитку комплексу рис, які забезпечують самоосвітню компетентність та соціальну мобільність випускника, здатного самостійно отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнічного суспільства;
ефективне застосування педагогічних знань у професійній діяльності, ретельне опрацювання та застосування нових програм і змісту нових Держстандартів освіти;
підвищення професійної компетентності через самоосвітню діяльність;
пробудження інтересу до навчання шляхом впровадження новітніх технологій;
формування випускника школи – самодостатньої, духовно розвиненої, цілісної особистості з активною громадянською позицією, патріота держави.
За період педагогічної діяльності, окрім загальних дидактичних принципів (науковості, проблемності, послідовності, логічності, системності, доступності та наочності навчання), для себе визначила такі принципи, як:
•   навчання через діяльність;
•   проблемність для підвищення мотивації;
•   навчання мислення через розмірковування;
•   розвиток вертикального мислення для пошуку істини;
•  розвиток критичного мислення для пошуку нестандартних шляхів розв'язання проблем;
•   формування творчого підходу.
1.5. Сутність  досвіду

...Поставити справу так, щоб усе, що підлягає вивченню, вивчалось: легко, швидко,
                грунтовно.   (Я.А. Коменський)

Самоосвіта – складний вид систематичної пізнавальної діяльності, під час якої людина ставить перед собою пізнавальні цілі й завдання, визначає шляхи  їх досягнення, контролює хід самостійної роботи з надбанням знань та сама оцінює їх результати. 
Дослідження проблеми самоосвіти й самоосвітньої компетентності учнів висвітлено в працях О. Фоміної, Н.Бухлової, І.Єрмакова, В.Онищука, В. Буряка та інших учених. Н.Бухлова розглядає самоосвітню компетентність як якість особистості, що характеризує її здатність до систематичної самостійно організованої пізнавальної діяльності, що спрямована на продовження власної освіти в загальнокультурному і професійному аспектах [5]. В. Онищук уважає, що самоосвітня компетентність не може розвиватися без прагнення людини до самоосвіти; самоосвіту вчений розглядає як вид самостійної роботи учнів, одну з форм їхньої пізнавальної діяльності [2]. Б.Райський, В.Буряк вважають, що самоосвіта – це цілеспрямоване систематичне оволодіння знаннями та вміннями з власної ініціативи, засіб самостійної пізнавальної діяльності [4]. Психологи визначають самоосвіту як свідомий рух людини від того, ким вона себе усвідомлює, до того, ким вона прагне бути. Український педагогічний словник дає таке визначення: «самоосвіта – освіта, яку отримують в процесі самостійної роботи без проходження систематичного курсу навчання в стаціонарному навчальному закладі. Крім того, самоосвіта є невід'ємною частиною систематичного навчання в стаціонарних закладах, сприяє поглибленню, розширенню та більш міцному засвоєнню знань» [3]. Як бачимо, усі дослідники єдині в тому, що самоосвіта – необхідна умова розвитку особистості й засіб активізації пізнавальної діяльності людини [6]
Як відомо, алгоритм є ключем до успіху. Висококласний фахівець — це людина, котра досконало володіє алгоритмом (порядком, переліком) дій для розв’язання різних виробничих питань. Уміння складати алгоритми дає змогу будь-якій людині послідовно й логічно мислити, вчить планувати свою діяльність.
Моє завдання як учителя полягає в тому, щоб створити умови для розвитку складових самоосвіти – самооцінки, самообліку, самовизначення, самоорганізації, самореалізації, самокритичності, самоконтролю, щоб усі ці «само» могли адекватно розвиватися. 
Самоосвітня діяльність учнів зв’язується в логічний ланцюг: 
Постановка мети  → Планування → Організація → Реалізація → Аналіз → Корекція.
Аналіз показав, що самоосвіта 37% учнів 10-11 класів знаходиться на репродуктивному рівні, 48% - відповідає конструктивному, 15% - на творчому.  На основі цих даних  визначаю, на якому  етапі (під керівництвом учителя, відносно самостійно,  самостійно) та з використанням яких форм  самоосвіти (індивідуальні, групові, колективно-групові) може працювати кожний учень.
Проведений мною протягом двох років моніторинг щодо формування самоосвітньої компетентності учнів показав, що відбулися певні зрушення в самоосвітній діяльності школярів. Дослідження показали, що на початку роботи 55% учнів працювали під керівництвом учителя, а через два роки — 48%,  відносно самостійно – показники змінилися з 31% до 25%, самостійно – з 14% до 20%. Перевагу індивідуальним формам роботи віддали на початку роботи  20%, в кінці — 16%,  груповим – показники змінилися з 31% до 42%, колективно-груповим – з 49%  до 53% учнів. Контроль за самоосвітою здійснював вчитель – показники змінилися з 60% до 50%, взаємоперевірка – з 8% до 20%, самоперевірка змінилася з 28%  до 35% учнів. 
Моніторинг навчальних досягнень учнів з інформатики учнів 10-11 класів та 8-Б протягом 3-х років показує якість у межах 70%.
З метою реалізації вищезазначених завдань та принципів в основу своєї діяльності поклала п'ятикомпонентну модель навчання інформатики, згідно з якою:
• базові знання та способи дій формуються відповідно до вимог Державного стандарту;
• предметні компетенції є підґрунтям для становлення самоосвітньої компетентності;
• самореалізація учнів здійснюється шляхом їх залучення до самостійних досліджень та проектної діяльності; успішне здійснення останніх свідчить про реалізацію інтелектуального потенціалу учнів і відповідає креативному рівню інтелектуальної активності.
Модель, яку я використовую, містить п'ять етапів формування самоосвітньої компетентності учнів: «Діємо», «Працюємо самостійно», «Обговорюємо», «Досліджуємо», «Працюємо над проектами» (додаток 1).
I етап — «Діємо» 
На цьому етапі (додаток 2) ставлю метою створення в учнів певного рівня мотивації, для забезпечення чого використовую вступну презентацію теми або опис вступу до вивчення уроку у вигляді карти знань (додаток 3) .
II етап — «Працюємо самостійно»
На другому етапі (додаток 4)  передбачено виконання учнями алгоритму дій другого рівня з урахуванням диференціації. Це дозволяє здійснити перехід до самостійного розв'язування завдань з теми, що вивчаються. Приклад завдань для самостійної діяльності з метою формування самоосвітньої компетентності учнів при вивченні теми: «Розв’язання компетентнісних задач» у 7 класі наведені в додатку 5.
III етап — «Обговорюємо» 
На наступному етапі здійснюємо первинне закріплення предметних компетентностей, якого можна досягати шляхом проведення узагальнення у формі взаємоперевірки, групової чи парної роботи учнів відповідно до завдань (додаток 6).
IV етап — «Досліджуємо» 
На четвертому етапі передбачено самостійну роботу учнів, які формують алгоритм дії третього рівня у процесі проведення дослідження шляхом виділення суттєвих для виконання конкретного завдання елементів дії, що сприяє подальшому мисленнєвому узагальненню та здійсненню переходу від оцінювання учнів до самооцінювання та рефлексії (додаток 7).
Такий підхід до організації навчальної діяльності дає можливість сформувати в учнів уміння здійснювати цільовий пошук відомостей та використання для цього різних інформаційно-аналітичних джерел; уміння використовувати засоби ІКТ для організації процесуально-діяльнісної взаємодії; уміння виявляти етапи й операції в технології розв'язування задач.
V етап — «Працюємо над проектом»
Цей етап дозволяє учням зосередитися на виконанні завдань проектної діяльності. Відбувається автоматизація дії, що свідчить про можливість її виконання без допомоги вчителя (додаток 8).
Я намагаюсь завжди  пам'ятати, що широке залучення учнів до самостійного пошуку та засвоєння знань, їх творчого застосування на практиці неможливе без чіткої та цілеспрямованої роботи, без постановки перед школярами мети й завдань кожного уроку, демонстрації практичної значущості матеріалу. 
Для реалізації самоосвітньої компетентності особливого значення набуває проектна діяльність. Під час цієї роботи учні розвивають свою творчість, власну фантазію, а головне, вони отримують позитивний результат, що підвищує їх самооцінку. Успішне виконання проектних завдань учнями свідчить про їх ефективну самореалізацію ще в шкільному віці.
Під час організації навчальної діяльності учнів на кожному з етапів я виступаю в ролі фасилітатора, тобто допомагаю учням досягти очікуваних результатів навчання. Тому на своїх уроках скоріше ставлю запитання, спонукаю до озвучування різних думок, точок зору, пропоную процес, який допомагає учням краще засвоювати знання.
Науково-методичне забезпечення п'ятикомпонентної моделі навчання здійснюю за чотирма напрямками.
1. Впровадження інноваційних технологій, які забезпечують досягнення всіх вище зазначених цілей, а саме:
 самоосвітніх, які допомагають реалізувати цілі створення оптимальних умов для розвитку кожного учня з урахуванням його здібностей, потреб та можливостей;
 тестових технологій як засобу моніторингу рівнів навчальних досягнень учнів та сформованості самоосвітньої компетентності;
інтерактивних технологій для підвищення мотивації навчання, формування вмінь навчатися критично мислити;
технології проектного навчання, яка надає можливість формувати в учнів життєві навички, здатність до самопізнання і самореалізації особистості в різних видах творчої діяльності.
2. Застосування в навчально-виховному процесі Інтернет-ресурсів, готових дидактично орієнтованих програмних засобів навчання, основних компонентів інформаційного середовища тощо.
3. Розробки та впровадження власних інформаційних продуктів як програмних засобів навчання: електронних блокнотів One Notе Online, методичних посібників, мультимедійних презентацій, відеороліків, комп'ютерних графічних об'єктів тощо.
4. Здійснення моніторингу, діагностування, електронного тестування, прогнозування тощо. 
Протягом 3-х років функціонує власний блог, на якому  викладено нормативно-правові документи, що регламентують освітній процес, завдання для самоосвітньої діяльності учнів, власні розробки уроків, якими також ділюся на сайті Методичного порталу та сторінках журналу «Все для вчителя».
Управління розвитком самоосвітньої компетентності та культури учнів здійснюю через гуманізацію та демократизацію відносин в системі учитель-учні-батьки за умов спільної творчої праці.
Контроль здійснюю різними методами, використовуючи картки само- та взаємоперевірки; індивідуальні завдання творчого характеру, що базується на одержаних самостійно знаннях; комп’ютерні тести за матеріалами тем курсу інформатики з різними видами завдань та режимами контролю. 
Найважливіший сенс учительської праці — навчити дітей так, щоб вони не розгубилися в бурхливому вирі сучасного життя. Учні цікавляться тим, що їх оточує і для них доступне. Щоб пізнати нове, потрібно бажання. Намагаюсь зацікавити учнів не лише конкретним предметом, а й процесом отримання знань, тоді навчання стає задоволенням. Оздоблюю свої уроки цікавими фактами про розвиток комп'ютерної техніки, новітніх інформаційних технологій, віршами про інформаційну систему та її складові, пропоную учням розв'язувати ребуси, кросворди, створювати свої. Для виконання практичних робіт за темою «Текстовий редактор Word» використовую матеріали створеного методичного посібника, які присвячені темі здорового способу життя та боротьбі з такою пагубною звичкою сучасної молоді як паління. При вивченні теми "Комп'ютерні презентації" пропоную учням роботу над проектами "Історичні регіони України", "Традиції моєї родини", "Подорожуємо Україною", теми "Табличний процесор" — побудова власних біоритмів.
Велике значення в формуванні самоосвітньої компетентності має позакласна  робота. Кожного року серед учнів 9-11 класів є такі, яких приваблюють ІК-технології.  Тому намагаюсь шляхом мотивації залучити їх до участі в олімпіадах, конкурсах. Під час індивідуальної роботи навчаю їх ефективному використанню сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності. Перемоги учнів у ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіадах з ІКТ свідчать про результативну організацію роботи з обдарованими учнями. Як результат, протягом останніх 5 років 12 учнів-випускників школи пов’язали майбутню професійну діяльність з інформаційними технологіями.
Велику увагу приділяю основам комп'ютерної графіки.  Протягом 2012-2016 рр. мої учні посідають призові місця в міському конкурсі «Комп’ютерна миша». Роботи моїх учнів є переможцями XII та XIII Міжнародного конкурсів із Web-дизайну та комп'ютерної графіки серед студентів та учнів.
Протягом атестаційного періоду є членом журі ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики та ІКТ.
Досвідом своєї роботи ділюся на засіданнях ММО вчителів інформатики, семінарі вчителів інформатики та фізики (квітень 2016 р.), педагогічних радах у школі  та на окрузі (педрада ЗОШ№4, січень 2016 р.), обласному вебінарі, беру активну участь у роботі міських творчих груп з предмету, в конкурсах.
З 2008 року є адміністратором шкільного сайту. Завдяки організації цієї ланки роботи сайт щотижня оновлюється шкільними подіями, нормативними документами, методичними розробками вчителів, рекомендаціями батькам та учням.
Моя професійна компетентність як учителя інформатики дає мені можливість ефективніше виконувати обов'язки, покладені на мене як на заступника директора з НВР, а саме, регулювання роботи  шкільного сайту, електронний супровід організації екстернатної форми навчання (створення блокноту One Note Online), ведення бази обліку учнів на мікрорайоні нашої школи, бази нашої школи, формування звітів РВК-77, РВК-83, ЗНЗ-1, реєстрація учнів 11 класів на ЗНО. Крім того, створені  відеоролики засідань методичних об'єднань, уроків, занять ГПДфізхвилинок, які брали участь в конкурсах, здіснювався мультимедійний супровід батьківських конференцій, міських семінарів директорів та заступників директорів з НВР, педрад, ювілеїв колег.
Згідно теми педагогічної діяльності планую:
сприяти участі учнів у запропонованих конкурсах різного рівня;
використовувати можливості хмарних технологій для організації самоосвітньої діяльності;
підвищувати свій рівень кваліфікації шляхом самоосвіти та проходження дистанційних курсів з предмету, тренінгів;
ділитися своїм досвідом з молодими спеціалістами, колегами;
• використовувати та брати активну участь у поширенні передового педагогічного досвіду.

Висновки
Отже, компетентнісно-орієнтований підхід до формування й розвитку самоосвітньої компетентності та культури учнів, покладений в основу моєї діяльності, сприяє підготовці їх до повноцінної плідної життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Професія вчителя – це щоденне навчання. І зрозуміло, якщо є бажання навчатися, то вчитель постійно буде працювати над підвищенням рівня своєї професійної компетентності, щоб у результаті досягти вершин педагогічної майстерності і стати справжнім творчим майстром своєї справи. Навчання педагога не може мати зупинок, перерв, не може закінчуватись. К. Ушинський зазначав, що "учитель живе до тих пір, доки вчиться, як тільки він перестає вчитись у ньому  вмирає вчитель".    
Джимі Рон, всесвітньо відомий філософ бізнесу, який розробляв стратегії діяльності Coca-Cola, I.B.M., Xerox, General Motors і був особистим бізнес-тренером Білла Гейтса, сказав, що  "формальна освіта допоможе вам вижити, а самоосвіта приведе вас до успіху".
Успіх, як засніжена гірська вершина, підкоряється тільки наполегливим. А успіх учителя — це досягнення його учнів. Я допомагаю їм, щоб одного дня вони перевершили мене. І в цьому і є щастя вчителя.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ

Література
1. Морзе Н. В. Методика навчання інформатики: Навч. посіб.: 3 ч. / За ред.. М. І. Жалдака. – К.: Навчальна книга, 2004. – Ч.1: Загальна методика навчання інформатики. – 256 с.
2. Онищук В.А. Урок в современной школе. Пособие для учителей / В.А.Онищук. – М.: Просвещение, 1981. – 191 с.
3. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко – К.: Либідь, 1997. – 375с.
 4. Буряк В.К. Формування у школярів потреби в самоосвіті / В.К. Буряк // Рідна школа. – 2000. - №9. – с. 55-57.
5. Бухлова Н. Діагностика і формування самоосвітньої компетентності учнів.[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.scribd.com/doc/22104432/Розвиток-компетентності самоосвіти та саморозвитку учнів на уроках
6. Бойко О. Організація самоосвітньої діяльноссті учнів на уроках інформатики.[Електронний ресурс]. http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Gnvp/2012_6_2/11.pdf



1 комментарий :

  1. Тема досвіду дуже актуальна.Вважаю, що завдяки самоосвітній діяльності кожна людина може досягти бажаних результатів та здійснити мрії. Бажаю успіхів на вчительській ниві!

    ОтветитьУдалить